woensdag 14 juli 2010

Keelontsteking in de USA, Nederland in de finale en 20uurs check gehaald!

Beste mensen!

Sinds mijn first solo is het vliegen wat minder snel gegaan. In de eerste week van juli heb ik 2 vluchten gevlogen. Een klasgenootje kreeg les van een 'ijzeren rus' en werd hierdoor erg onzeker. Nu is ze overgeplaatst naar mijn instructeur waardoor onze groep minder vliegt. Beetje kut dus, maar niets aan te doen!

In de tweede week van juli kreeg ik last van m'n keel wat alleen maar erger werd. Vorige week dinsdag stond ik op de planning. Wou uiteraard heel graag vliegen (doordat we zo weinig ingeplant stonden) maar doordat ik me zó beroerd voelde, heb ik de vlucht moeten cancelen... Enorm balen dus en dezelfde dag nog langs de dokter. De dokter zei dat 't een flinke keelonsteking was en heb hier een anti biotica voor gekregen. Denk dat 't komt door airco (24 graden) <-> buiten (45+ graden) , drukte en weinig slapen; vliegen = (vaak) wekker 03.30AM ...

Het kuurtje sloeg gelukkig snel aan en dit weekend voelde ik me een stuk beter. Direct school opgebeld om me weer in te plannen natuurlijk. Zo begon ik zondag weer met vliegen. 10.00 de lucht in en ik was nét op tijd terug voor het voetbal! NL speelde om half 1 in de middag (-9 tijdsverschil). Echt super jammer van de afloop natuurlijk ... Vooraf had ik al zoiets van - tegendraads wat bijna heel Nederland dacht volgens mij :p -, laat ons maar tegen Duitsland spelen want die pakken we wel. Echt 'n overschat elftal duitsland. Spanje daarentegen heeft écht een goed team. Naja het had zo moeten zijn dacht ik maar .... Over 2 jaar - als deze man er wel bij is! - schakelen we die spaanse beunhazen uit en worden we europees kampioen!

Dinsdag stond ik op de planning voor mijn 2e solo. Helemaal alleen in het toestel , wederom .. Eerst heb ik 4 taxi backs gemaakt (zoals bij first solo) en daarna ben ik naar de south east practise area gevlogen. Een gebied waar je allerlei oefeningen doet. Het blijft een enorme kick om zo'n 'propeller een slinger te geven' , en vervolgens 2 uur later het apparaat veilig terug te zetten op het platform.

Woensdag (vandaag) stond mijn 20uurs check op het programma. Een checkride (soort tentamen voor pilootjes in opleiding) waarbij je basic flying skills worden getest. Je moet laten zien dat je veilig een circuit kan vliegen(een normal, flapless en short approach doe je, voor de kenners), veilig naar de southeast practise area kunt gaan, de normale procedure's kent (checklisten, vertrek+aankomst procedure's) en emergency's kan handelen (engine failure / fire during flight, electrical failure of radiocomm failure bijvoorbeeld).

Lijkt allemaal heel veel en moeilijk , maar valt best mee eigenlijk! Het lastigste vond ik de engine failure. Tijdens de vlucht trok mijn instructeur het gas dicht en zei; Engine failure. Dan moet je 4 dingen tegelijk doen: Beste glijsnelheid houden, motor aan de praat proberen te krijgen en als het niet lukt; motor veilig uitzetten, 3x mayday + positie en hoogte over de radio en - niet geheel onbelangrijk - een veilige landingspot zoeken. Met veilig bedoel ik, bijvoorbeeld, een rustige snelweg, zandvlakte of grote parkeerplaats. Na een tijdje (ongeveer 200ft, 70 meter) vroeg ik toch aan de instructeur of de power restored was, maar hij liet me echt door zweven tot 100ft (30meter) hoogte. De kunst is om dan rustig te blijven maar dat ging gelukkig goed!! Na de vlucht kreeg ik te horen dat ik geslaagd was! Nu op naar het navigeer gedeelte!

De komende 20 vlieguren gaan we vluchten plannen c.q. navigeren, best handig toch! Hierna volgt een 40uurs check. Binnekort zal ik eens een filmpje / foto's van het vliegen plaatsten, wel leuk!

Woensdag en donderdag (donderdag utrecht in europa leage volgen natuurlijk!!) ben ik vrij waarna ik vrijdag een dual vlieg. Daarna 2 solo's waar ik nu al veel zin in heb! Voorderest ga ik wat aan het zwembad hangen , sporten en wat serie's downloaden. Je moet je tijd toch door komen hier he ;).....

Groetjes uit Amerika!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten