zaterdag 31 juli 2010

Time flies ...

Beste mensen!

Nou, zoals velen van jullie al weten heb ik mijn 40uurs check gehaald! Ben er super blij mee!!

Afgelopen donderdag was het dan zover. De dag ervoor zag ik al dat ik op de planning stond om 8 uur 's ochtends , ingedeeld met de meest strenge beunhaas-examinator van de hele school, YES! Ik had al van anderen vernomen dat 'ie inflight tegen je gaat schreeuwen, door je heen praat en van alle kleine regeltjes is.

Eenmaal begonnen met de briefing merkte ik dit al snel. Hij vond de briefing matig en te kort. Best apart want dit is de methode die ik elke dual vlucht doe bij m'n eigen instructeur! Naja goed, gewoon richting de kist en proberen te focussen!

De vlucht zelf vond ik persoonlijk best goed gaan. Geen grote fouten en vrij nauwkeurig, dacht ik zo. De beste examinator zei dat het wel OK ging maar niet perfect. Paar kritiekpunten waren terecht in mijn ogen, maar paar dingen zijn mij gewoon anders aangeleerd (net zoals de preflight weather briefing). Dit heb ik ook vrijwel direct aangegeven (nadat ik te horen kreeg dat ik geslaagd was natuurlijk ;p). Dit kon de examinator niet zo goed handelen en zei dat zijn leermethode de methode uit 't boekje is etc etc. Je kent het wel. Houdoe en bedankt dus haha. 40uurs check in de pocket!

Na deze check heb ik wederom wat (solo o.a.) navigatievluchten gemaakt van 2 á 3 uur. Dit zijn hele leuke vluchten omdat je nog eens ergens komt (de volgende blog post ik wat foto's van deze vluchten). Vandaag is het erg bewolkt in Phoenix, toch hebben martijn en ik nog gevlogen, bijna als enigste van de hele Piper archer vloot! Dit komt door 't feit dat het zaterdag is (veel mensen vrij) + dat iedereen zijn/haar vlucht gecanceld heeft vroeg in de ochtend. Martijn en ik hadden vertrouwen (of gewoon optimistisch ;p) in het weer en hebben afgewacht op nieuwere METAR's/ATIS/Radars (weerberichten voor de luchtvaart). Om 8 uur konden we dan toch gaan (2 uur vertraging), alleen moesten we wel in het traffic circuit blijven (we konden dus niet navigeren omdat het weer kut was!). Dit was erg leuk omdat je dicht achter elkaar vliegt en de verkeersleiding telkens feedback geeft over het andere verkeer. Bijna voor elke take off zei de verkeersleiding tegen martijn: '' Archer 4188E make left traffic rwy 4L, cleared for take off, follow the company traffic Archer 961WG (dat was ik ;)) in fornt''. Was best vermakelijk dus!

Nu komende dagen wat navigatievluchten en divert training. Bij divert training zegt de instructeur op punt X; Okeey Sonny , ik wil graag naar dit vliegveld. Dan moet ik zorgen voor de koers , tijd, brandstofverbruik, weersinformatie en verkeersleiding. Lijkt me best leuk by the way!

Ik probeer binnekort eens wat meer foto's en filmpjes te plaatsen. Kost alleen zoveel tijd hé ;) .....


Groetjes vanuit de states,

Sonny

1 opmerking: