dinsdag 25 mei 2010

Arrived @ Phoenix

Zo beste mensen. Hier Sonny vanuit Phoenix Arizona. Op ’t moment dat ik dit verhaal type is het dinsdag 14.40 Nederlandse tijd. In Phoenix is het 9 uur vroeger dus 05.44lokale tijd. Momenteel heb ik (nog!) geen internet dus dit verhaaltje zal ik later vandaag posten.

Een kort reisverslagje. Maandag ging de wekker om 06.30 Nederlandse tijd en om 07.15 vertrokken vanuit Amersfoort naar Schiphol. Om half 9 heb ik mij bij klasgenoten gevoegd en ingecheckt MET extra beenruimte, thank god…
Mijn eerste vlucht was de UA909 Amsterdam – Chicago, vertrek om 11.15 Nederlandse tijd. Echter, om 09.45 moesten we al bij de gate zijn om te boarden, 1,5 uur vantevoren dus. Daar aangekomen zie je pas hoe de veiligheidsnormen op vluchten naar de VS zijn aangescherpt. Half uitgekleed door de bodyscan en 2 interview’s later zaten we om half 11 aan boord.
AMS – Chicago was een vrij rustige vlucht, Martijn en ik zat en dus economy plus met net dat extra stukje beenruimte, echt ZO relaxed. Mensen die 1.95+ zijn kunnen dit beamen denk ik :p. Vlucht duurde 8 uur en om ongeveer 19.20 Nederlandse tijd landden we op Chicago O’hare. Leuk detail van deze vlucht was dat je mee kon luisteren naar de communicatie tussen de cockpit en verkeersleiding. Wat ons opviel was dat het op Chicago enorm chaotisch is en de radiotelefonie gaat totaal niet volgens ’t boekje, maar goed, het blijven amerikanen natuurlijk :p.
In Chicago hadden we 3 uur de tijd voor de aansluiting – UA711 Chicago naar Phoenix – wat we ook wel nodig hadden. Op Chicago aangekomen konden we bijvoorbeeld aansluiten in een rij van 400 man, iedereen die reist met een visum mocht door een security check in de vorm van een soort van interview. Dit alleen al duurde 1,5 uur.Na alle beveiliging, de bagage afgehandeld te hebben en wat drinken te hebben gekocht zijn martijn en ik doorgelopen naar de gate voor de volgende vlucht. Dit ging via ’n soort van treintje die ons van A naar B bracht, erg goed geregeld opzich.
Tijdens het wachten op onze volgende vlucht raakten we aan de praat met ’n man van 70 die ook naar Phoenix vloog. Hij vertelde ons o.a over het hete weer in phoenix en het vliegen in de VS. Hij vertelde ook over ‘het standby staan voor een vlucht’ wat martijn en ik heel vaag vonden. Mensen engaan door de security check en melden zich aan bij de gate. Als er mensen niet opdagen gaan de standby mensen mee. Ook roept de airliner vaak een soort van bod om door de speaker om mensen over te halen om een plaats af te staan voor de standby mensen, echt heel vaag :p. Nou afin, na een tijdje riep United om: ‘We’re searching for a volunteer to get off UA711, the offer is 1 first class ticket tomorrow and 500 US dollars’. Het mooie was dat die oude man van 70 direct opstond en zei tegen martijn en mij: ‘What the hell, I don’t care, for 500US dollars I will surelly go off this flight’. Dit om vervolgens zijn ticket te ‘verkopen’ aan een standby person, echt ZO vaag :p.
UA711 Chicago – Phoenix verliep moeizamer. Er waren wat problemen met de airco (oftewel bloedheet), de landings lichten (oftewel vertraging van half uur) en geen extra beenruimte (oftewel mooi kut :p). De vlucht zou 3,45u duren wat uiteindelijk wel gehaald werd. Om 03.10u ’s ochtends (dinsdag alweer) Nederlandse tijd landden we op Phoenix. Inmiddels was het 18.10u in Phoenix dus ’n behoorlijke jet lag. Je merkt hier écht dat je aan de andere kant van de wereld zit want het is een totaaaaal andere omgeving, met heeeeel andere mensen dan in NL (amerikanen……). Helaas heb ik van het vliegtuig geen fotos kunnen maken (batterijen op) maar dat haal ik wel in komende dagen.
Afin, op het vliegveld werden we opgewacht door een chauffeur van Sabena en 2 jongens van 0907. Prima geregeld allemaal moet ik zeggen. Appartementen zien er wat minder luxe uit dan op de foto’s maar het is echt prima te doen moet ik zeggen. Dennis en ik hebben een gigantische inloopkast (foto’s volgen) en delen badkamer 1. Melles en martijn hebben badkamer2 dus opzich wel relaxed.
Inmiddels was het natuurlijk nacht in Nederland maar de avond begon pas net in Phoenix. Na de koffers beetje uitgepakt te hebben zijn Melles, martijn, dennis en ik met Tyrone (van 0907) mee gereden, richting de WALLMART :P. Wat ’n gigantische winkel zeg (foto’s volgen), echt ongelooflijk …. Daar hebben we alle noodzakelijke dingen gehaald voor deze week o.a Afwasdingen, avondeten, brood, eieren en een modem (provider moeten we nog ff roggelen).
Na de wallmart zijn we richting appartement gegaan, avondeten (pizza, we zijn tenslotte in de vs :p), gedouched en gaan slapen. Moet zeggen dat we niet super geslapen hebben vanwege het grove tijdverschil natuurlijk. Maar goed … Op moment van typen is het dinsdag 14.40 Nederlandse tijd. In Phoenix is het 9 uur vroeger dus 05.44 lokale tijd(!!). Momenteel heb ik (nog!) geen internet dus dit verhaaltje zal ik later plaatsen.
Later deze dag (08.00 Phoenix lokale tijd) haalt de Sabena auto ons op. Vanaf 09.00 volgen we uiteraard gewoon ground school (bikkels worden klaargestoomd!!!!). Vandaag, en woensdag en donderdag, zal het leven vooral bestaan uit veel papierwerk doornemen, wat leren van checklisten etc. en aan het zwembad hangen. VERVELEND!!! :p
Groeten vanuit ‘het grote Amerika’ :p

UPDATE: Dinsdagochtend 9.00 (phoenix tijd) gepost @ Groundschool Sabena Flight Academy (18.00 Nederlandse tijd)

1 opmerking:

  1. Van uit amersfoort, wil ik je heel veel succes wensen met het leren, van het papier werk maar dat zal jouw wel toe vertrouwd zijn, en geniet lekker van het zwembad, en ik heb bijna elke dag contact met je moeder en je zusje en wordt door hun op de hoogte van je gehouden, ik zou zeggen tot de volgende verhalen en geniet van alles wat je mee maakt, hele dikke knuffel van uit amersfoort, groetjes van anita.

    BeantwoordenVerwijderen