zondag 13 juni 2010

Eerste vlucht gemaakt!

Ja hoor, de kop is er af ( eindelijk?;) ). Zondag 13 juni stond ik om 06:30 op de planning om 2 uur te vliegen.

06:30 vliegen betekend 06:00 start van de briefing, betekend 05:30 melden op het vliegveld ÉN dus betekend de wekker om 04:45. Man, een 4 op m'n wekker als je wakker wordt, wát een hel ;). Daarna snel een koude douche gepakt en al snel was ik goed wakker.

Toen ik me melde om 05:30 heb ik gevraagd aan 'dispatch'(=planningsafdeling) wat voor kist ik kreeg, ik stond ingedeeld op N4177L dus met callsign 'November seven seven lima'. Daarna heb ik het weer in de omgeving arizona gecheckt, het zwaartepunt/gewicht van het vliegtuig berekend (moet elke vlucht) en de onderhoudshistorie bekeken. Allemaal prima dus snel de instructeur gezocht. Deze checkte de gegevens en gaf groen licht.

Om 06:15 richting het vliegtuig om voor te bereiden voor de vlucht. Mooi op tijd rond half 7 volgde ik de startprocedure. Man, wat 'n kracht zit er in die gehaktmolen (lees propeller), echt ongelovelijk. Toen naar de baan getaxi'd en de groundcheck gedaan. Hier draai je de propeller op 2000 toeren en test je bepaalde belangrijke functie's. Na alle testen kregen we groen licht van de toren: 'November seven seven lima, winds are calm rwy 04R cleared for take off'. Snel de baan op en ik gaf vol gas. Wát een kracht, ongelovelijk, flink veel sturen met het 'rudder' (voetenpedaal) om op de 'centerline' te blijven en rond 70 knopen roteren.

Vervolgens klom ik naar 4400ft (ongeveer 700m boven de grond, met 'n terreinhoogte van 1400ft) met een erg goed uitzicht. De zon was net opgekomen dus er hing nog zo'n mooie rode gloed over de aarde ;). Tijdens het 1e deel van de opleiding vliegen we puur op zicht, dus we navigeren via bergen / rivieren / grote wegen etc etc.

Toen we eenmaal in de practise area zaten ging de instructeur even demonsteren wat 't vliegtuig kan, jesus!! Bochten van 70 / 80 graden, héél steil dalen en héél steil klimmen, dat was even wennen ;p. Daarna mocht ik gecoördineerde bochten vliegen (yoke + pedalen) en klimmen + dalen in de practise area. Toen gingen we 'n touch and go (landen en DIRECT weer opstijgen) maken op 'Coolidge airport'. Ik vloog de nadering tot 200m boven de grond waarna de instructeur de landing maakte en OP de baan zei: 'You have controls'. Nou ik snel gas bij geven, flaps up (kleppen die extra lift genereren) selecteren en bij 60 kts roteren. Hierna zijn we naar 'mister volcano' gevlogen. Dit is een VFR reporting point dat gebruikt word om te navigeren, 't is een hele steile berg, alleen de naam is wel grappig ;).

Na ongeveer 1,8u gevlogen te hebben vlogen we terug naar Falcon field waar ik wederom tot 200m hoogte vloog. De instructeur zette de kist aan de grond waarna we gingen debriefen in de briefing room. Voor een eerste vlucht was hij zeer tevreden! Airplane control was zeer goed , wel heb ik de neiging te vaak te kijken op m'n instrumenten. Terwijl je met VFR juist navigeert op zicht, maar goed, dit heeft iedere student zei die ;). Ik vlieg de 2e missie óf morgen (maandag) óf dinsdag.

Groetjesss!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten